Projekt „Z mazowieckiej szkoły w wielki świat”, który realizujemy w naszej szkole obejmuje uczniów klas I – VI. Ma na celu rozwinięcie kompetencji kluczowych uczniów: matematyczno-przyrodniczych, społeczno-obywatelskich, umiejętności uczenia się, kompetencji informatycznych oraz postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Ważnym elementem tych działań jest również doskonalenie profesjonalnych kompetencji nauczycieli potrzebnych do takiej pracy z uczniami.

Dzieci podczas realizacji poszczególnych zadań projektowych poszerzają swoją wiedzę i zdobywają doświadczenia w zakresie:

  • korzystania z nowych technologii
  • umiejętności pracy w środowisku Internetu
  • dzielenia się własnymi doświadczeniami
  • kontaktowania się z innymi uczestnikami pracując w grupach zróżnicowanych wiekowo.

Projekt wyróżnia się tym, że poza wiedzą uczniowie rozwijają swoje umiejętności - kluczowe dla samodzielnego wyjaśniania świata przyrody i rozwiązywania problemów technicznych i matematycznych. Dotyczą one m. in.: stawiania pytań, określania celów
i formułowania hipotez, planowania działań, samodzielności decyzji, kreatywności, krytycznej analizy uzyskiwanych wyników czy wyciągania wniosków na podstawie dowodów. Praca metodą projektu jest  okazją, by rozmawiać o tym co nowe i trudne, dzielić się sukcesami i pomysłami oraz wspierać się wzajemnie. 

Współczesna szkoła może i powinna być przestrzenią sprzyjającą rozwojowi kompetencji społecznych i obywatelskich uczniów i uczennic. Oczywiście jest to zadanie wymagające czasu i wysiłku zarówno nauczycieli, jak i zaangażowania uczniów. Jednak ten trud przynosi zmiany w uczniach i daje im szanse na lepsze odnalezienie się i radzenie sobie w dorosłym życiu.  Może też zmienić, w wyniku ich działań, lokalną społeczność.

Praca metodą projektu już przynosi widoczne efekty, do których należy zaliczyć coraz lepszą współpracę dzieci, które zaczęły wspierać się nawzajem we wspólnej pracy. Zrozumiały, że aby osiągnąć sukces, ważna jest współpraca, zaangażowanie i odpowiedzialność za powierzone zadanie.

Scenariusze realizowane podczas projektu wniosły nowe spojrzenie na codzienną pracę w szkole, na lekcjach i poza nimi. Przyczyniły się do zacieśnienia więzi między uczniami i nauczycielami. Sprawiły, że wszystkim pracuje się lepiej, a uczniowie chętnie angażują się w pracę.

Nie bez znaczenia jest fakt, że zostaliśmy na nowo „odkryci” przez lokalne środowisko. Również rodzice coraz częściej pozytywnie odnoszą się do działań szkoły
i z wielkim zainteresowaniem śledzą nasze poczynania.

Mamy nadzieję, że projekt „Z mazowieckiej szkoły w wielki świat” z czasem zmieni oblicze szkoły i otworzy ją na nowe wyzwania.

 

Tekst: Beata Włodarczyk, Agnieszka Jawor